واکنش وزارت دفاع افغانستان به اظهارات وزیر داخلۀ تاجیکستان: کل شورشیان شمال به ده هزار تن نمی‌رسد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 6 دلو 1395 - ۰۵ دلو ۱۳۹۵

وزارت دفاع افغانستان آمار وزیر داخلۀ تاجیکستان مبنی بر حضور ده هزار شورشی در مرزهای دو کشور را رد کرد.
مسوولان در وزارت دفاع کشور می‌گویند که آمار دقیق از شمار شبه نظامیان در ولایت شمالی کشور در دست ندارند.
پیش از این وزیر داخله تاجیکستان با اشاره به وضعیت پیچیده امنیتی در افغانستان اعلام کرد که حضور ۱۰ هزار شبه نظامی در مرز مشترک mandegar-3تاجیکستان با این کشور نگران کننده است.
رمضان رحیم‌زاده وزیر داخله تاجیکستان گفته که بیش از ۱۰ هزار شبه نظامی در مرز مشترک این کشور با افغانستان فعالیت می‌کنند؛ اما با در نظرداشت وضعیت پیچیده امنیتی در افغانستان کسب آمار دقیق گروه‌های شبه نظامی در مناطق مرزی ممکن نیست. در حالی که برآوردهای اولیه از فعالیت ۱۰ تا ۱۵ هزار شبه نظامی در این مناطق خبر می‌دهند.
وزیر داخله تاجیکستان در ادامه حضور اتباع این کشور در گروه‌های شبه نظامی در مرز افغانستان را نیز تائید کرد.
اما، دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: گروه‌های شورشی در ولایت کندز حضور دارند؛ اما آماری را که وزیر داخلۀ تاجیکستان در مورد شبه‌نظامیان در ولایت شمالی ارایه کرده است، حقیقت ندارد.
آقای وزیری افزود: در حال حاضر عملیات تصفه‌یی در ولایت کندز جریان دارد. اما، او گفته‌های وزیر داخله تاجیکستان را رد کرد که گویا ۱۰ – ۱۵ هزار شبه نظامی در مرز با کشور تاجیکستان فعالیت می‌کنند.
آقای وزیری با رد اظهارات وزیر داخلۀ تاجیکستان وجود گروه‌های کوچک شورشی ده تا ۶۰ نفری را در ولایت شمالی تأیید کرده می‌گوید: چون جنگ در ولایات شمالی یک جنگ چریکی است به علت پیچیده‌گی آن آمار دقیق از این گروه‌ها را ارایه کرده نمی‌توانند.
او گفت که گروه‌ شورشی در یک ولایت مستقر نیستند، یک روز در کندز روز دیگر در تخار و بدخشان هستند.
سخنگوی وزارت دفاع با بیان این‌‌‌که تمام شورشیان ولایت شمالی به ۱۰ هزار تن نمی‌رسد، گفت: نیروهای دفاعی کشور در فصل سرما که زمینۀ نابودی دشمن بیشتر مساعد است، عملیات تصفیه‌یی را در چند ولایت راه‌اندازی کرده‌اند.
آقای وزیری در مورد این‌که برخی از موترهای زرهی که در جریان سقوط ولایت کندز به دست طالبان افتاده بود و در حال حاضر این موترها توسط انجینران روسی برای ترمیم به داخل تاجکسستان برده می‌شود، اظهار بی‌خبری کرد. اما گفت که طالبان از وسایط زرهی استفاده کرده نمی‌توانند چون در ولایت هلمند چند عراده موتر زرهی که طالبان از نیروهای امنیتی گرفته بودند، پس از چند روز مورد هدف نیروهای هوایی قرار گرفته تخریب شدند.
از سویی هم، احمد بشیر صمیم رییس شورای ولایتی بدخشان می‌گوید: به اساس معلوماتی‌که وجود دارد، برخی از اتباع کشورهای آسیای میانه و ایغورها، چچین‌‌ها و قرقیزها، عمدتاً در بدخشان با ۵۰ – ۸۰ خانواده که مجموعاً به ۴۰۰ تن می‌رسد در این ولایت فعالیت‌های شورشی داشته‌اند.
آقای صمیم افزود: شمار شورشیان در ولایت بدخشان به ۳هزار تن می‌رسد. او گفت که از دو سال به این طرف ولسوالی‌های وردوج و یمگان به دست طالبان است. هم‌چنان، حدود ۳۰ – ۴۰ درصد ولسوالی‌های راغستان، بهارک، شهدا و جرم تحت تصرف طالبان قرار دارد.
به گفتۀ او، وضعیت امنیتی در ولایات شمال نگران‌کننده است و گفته‌های وزیر داخله تاجیکستان ممکن در مورد تمام ولایات کندز، تخار و بدخشان باشد که برخی از گروه‌های شورشی در این ولایت فعالیت دارند.
رییس شورای ولایتی بدخشان بیان کرد که عملیات تصفیه‌یی از طرف نیروهای امنیتی در یفتل بالای ولایت بدخشان راه‌اندازی شده بود، در نتیجه طالبان از این ولسوالی به ولسوالی‌های همجوار متواری شدند؛ اما دست آوردی آنچنانی که مردم توقع داشت این عملیات درپی‌ نداشت.
او گفت که عنقریب عملیات دیگری در این ولایت راه‌اندازی می‌شود که امیدواریم دست آوردی در پی داشته باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.